sábado, 17 de febrero de 2018

Desideri Lombarte Arrufat

La fortuna

Quan passa la fortuna estic dormint,

i passa tan de pressa i tan callada,
i al meu carrer hi fa tan poqueta estada,
que quan jo me n'adono ja ha fugit.

Si l'espero de dia ve de nit,
si la vetllo de nit passa de dia.
Jo penso que no em vol per companyia
que no li agrado prou i fuig de mi.

Jo per ella, no deixo el meu camí
és, potser, per això que em té mania.
I si ella és orgullosa, jo també.

Fa molts anys que l'espero i mai no ve.
Ara, no espero més i faig la meua via,
i vaig sense fortuna i vaig prou bé.

Versió en chapurriau i castellà aquí



Mils d'amorets

Claror de nit estrellada,
claror de sol matiner,
claror de la lluna clara,
claror de dolça mirada.
De tanta claror no et veig.

Dolçor de mel de romer,
dolçor de mel de timó,
de tanta dolçor que tens,
dolçor de tanta dolor,
dolçor de la teua veu.

Color de roges cireres,
color de verda mançana,
color de fulla dorada,
coloret de pell de préssec.
Color de la teua cara.

Alegria d'estar amb tu,
alegria de trobar-te
quan tornes si te'n vas lluny,
alegria d'estar junts.
Alegria de besar-te.

Amoret, mils d'amorets:
amoret de fines mans,
amoret dels catorze anys.
Amoret, amoret meu,
amoret, quan tornaràs?


Ara voldria



Ara voldria 
tornar als vint anys
i et portaria 
pels meus bancals.

Als meus bancals
i al barranquet,
al jaç de l'herba
del ribasset.

A l'herba verda
ja no hi ha ortigues,
que una per una
les he collides.

Ja no hi ha ortigues
ni panicals
com aquell dia
que et vas punxar.

Tot és fenàs
i herbes fresquetes,
i flors menudes;
les violetes.

QUAN NO QUEDARÀ RES

Quan no quedarà res,
quan morts els rius, blanquejaran les gleres.
Eixuts ullals, seques les fenasseres.

Ofegat el caliu
a les dures entranyes de la terra,
quan no plourà ni nevarà a la serra.

Quan ni un arbre hi haurà,
ni cap garba de blat per les garberes,
ni creixerà cap xop per les riberes.

Quan no quedarà res,
només ermes les terres, sec el mar,
quedarà la paraula. Quedarà.

COLGADA LA LLAOR

Al guaret la saó;
sang de terra ferida
per la rella de ferro, rella humida
de gotes de suor.

Al guaret la llaor,
llaor de xeixa aspriva
porgada al porgador;
colgada al solc humit, colgada viva.

Trist joc

Vestits, sabates, llibres,
mobles, cotxes i motos.
Alcohol i detergent,
discs, peres i aspirines,
acer inoxidable, carn picada.
Camises, bacallà,
calces, pasta de dents
i fulles d'afaitar.
Desodorant i mitges,
diaris i revistes.
Tot es ven, tot es compre.
Es ven la intimitat,
i es ven la llibertat,
i es compre l' amistat.
I es compren il·lusions
i es tenen decepcions.
I es compre una hora al llit,
i un bes i un plor i un crit.
Qui compre poesia?
Jo en venc a tant el vers.
Tinc trossos d'intimisme,
retalls de pols d'estiu,
estocs passats de moda
de flors de primavera
i blanca neu d'hivern
i....diables de l'infern.
Venc romanços i versos,
barata llibertat.
Venc paraules al vent
a canvi d'amistat.

Una pedregada en sec


Podar-te que et vaig podar
un vint-i-cinc de gener;
i un fred feia que pelave,
gelar, gelave de vent.

Al març llaurada i cavada,
més ja no podia fer.
Mantornadeta com cal
i tot lo que és menester:

esbordada, ensolfatada,
desullada, que convé.
Per San Cristòfol estaves
més cuidada que un verger.

A l'agost ja et maduraven
alguns grans dels raïmets.
Va ploure, com sempre plou,
per a les festes d'Herbers.

Quina raïmada, pare,
bona collita tindrem.
Si no ve una pedregada
no mos faltarà el vinet.

Santa Bàrbara quan trone!,
Sant Roc lo del baconet!,
que ja trone a la Cogulla,
i quin brogit que se sent

de vent i de pedra aspriva.
Quins trons, per l'amor de Déu!
Davall les pampes de vinya
tremolen los raïmets.

I pedra damunt les vinyes
i pedra pels ametlers.
Grans de raïm per en terra;
la vinya feta malbé.

Treballadors de la vinya,
enguany ja no veremarem,
ni beurem vi de la bóta. 
Tan bo que és lo vi, redéu!


Ataüllar el món en pdf



Desideri Lombarte Arrufat


No hay comentarios:

Publicar un comentario

Tomàs Bosque Peñarroya

Tomàs Bosque Peñarroya  ( la Codonyera ,  Matarranya ,  27 d'abril  de  1948 ) és un cantant de la  Franja de Ponent . Músic d&...